Uitje naar Casablanca - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Eline Bruijn - WaarBenJij.nu Uitje naar Casablanca - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Eline Bruijn - WaarBenJij.nu

Uitje naar Casablanca

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

07 Mei 2015 | Marokko, Rabat

Hallo allemaal! Deze celebrity meldt zich! In Marokko zijn wij echt opvallend met onze blonde haren en onbedekte schouders. We worden veel nagekeken en velen zeggen bonjour of welcome tegen ons. Soms wordt er aan ons gevraagd of we met vreemden op de foto willen. Hartstikke leuk om bijzonder te zijn, maar ik ben blij dat dit gebeuren straks in Nederland afgelopen is.

We hadden vandaag een gastcollege van Marieke. Marieke is getrouwd met de gastspreker van gisteren, Yelins, en samen hebben ze een baby van negen maanden. Marieke heeft in 2009 vier maanden in Marokko gewoond om standaard Arabisch en Marokkaans Arabisch te leren. In 2010 is ze teruggekeerd om er te gaan wonen.

Met Marieke hebben we besproken waarom we zo behandeld worden. Wij zijn blank en blanke mensen krijgen op de hele wereld een voorrangspositie. In Marokko zijn er veel verschillen tussen arm en rijk en de conclusie die mensen trekken wanneer ze een blanke zien is dat deze persoon rijk is. Omdat wij 'rijk' zijn hebben we aanzien, omdat er direct vanuit gegaan wordt dat we macht en machtige vrienden hebben.

Nederlanders vallen naast hun uiterlijk ook op omdat ze een bepaalde uitstraling hebben. Nederlanders schijnen altijd vrolijk en lachend over straat te lopen. Denk maar eens na: hoe begroet jij de caissière bij de Albert Heijn? In Marokko wordt dit opgevat als flirten. Ga dan eens na dat wij daarnaast ook nog eens met onbedekte schouders rondlopen en seks mogen hebben voor het huwelijk. Het kan zijn dat mannen daardoor ons interessant vinden en hun seksuele frustraties uiten. Ik moet zeggen dat we zeer zeker nog niet overdreven zijn lastiggevallen. Ik kan me goed verplaatsen in deze mannen en vind hun gedrag wel begrijpelijk.

Deze middag waren we vrij van activiteiten en zijn we met de groep naar Casablanca gegaan. De treinreis hier naar toe was een uurtje. We liepen eerst door de Medina heen. Er kwam gelijk een vrouw op ons af die henna op onze handen wilde zetten. Wij weigerden, maar ze pakte mijn hand en begon gewoon. Ondanks dat ik drie maal zei: no merci, maakte ze haar werkje af. Ze eiste ook nog eens twintig Dirham. Wat ik uiteraard weigerde, ik had immers niet toegezegd. Met vijf Dirham was ze niet tevreden en ze liep boos weg. De andere dames vonden de henna wel heel mooi op mijn hand.

De sfeer in deze medina was helemaal niet prettig. Deze mensen leken toeristen gewend te zijn en vroegen torenhoge (Nederlandse prijzen dus) voor hun producten. De verkopers waren ook erg opdringerig.

Daarna liepen we door naar de moskee van Casablanca. Helaas mochten we hier niet naar binnen, omdat we geen moslims waren. We hebben nog wel genoten van het uitzicht en werden nog flink bekeken door de Marokkanen. Er kwamen nog twee knappe jongens op ons af die met ons op de foto wilden. Ook op straat keken ze ons flink na toen we terugliepen richting het station. Het valt mij bijna niet eens meer op.

's Avonds waren we doodop en het was voor het eerst dat we fatsoenlijk avondeten geskipt hebben. We zijn uitgeteld en gaan nu lekker slapen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Rabat

Eline

Deze jongedame wil graag de wereld ontdekken! Ik ben een blije gup die graag nieuwe mensen ontmoet. Ik hecht veel waarde aan sociale contacten.

Actief sinds 30 April 2015
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 5118

Voorgaande reizen:

02 April 2015 - 10 December 2015

Cultuurreis Marokko

Landen bezocht: